Werving ideeën. Kleur eens buiten de lijntjes.

Kun je ook werving ideeën gebruiken? Geen wonder. De arbeidsmarkt is krap geworden. En de kandidaat is veranderd. Wellicht heb je binnen je organisatie meerdere reorganisaties meegemaakt. En kleuren de cijfers gelukkig weer groen. Het is de hoogste tijd om een wervingscampagne op te starten. Of wellicht ben je al volop aan het werven maar zonder gewenst resultaat. De vraag is hoe je de werving aanpakt?

  1. In de eerste plaats is het belangrijk te weten wie je zoekt en een profiel op te stellen.
  2. Daarnaast is een goede vacaturetekst de basis.
  3. Vervolgens is het noodzaak op te vallen met je vacature. Lees hieronder werving ideeën voor een opvallende vacaturetekst en wervingscampagne.

Ideeën werving om buiten de lijntjes te kleuren

Als kind begonnen we met buiten de lijntjes kleuren. We leerden steeds netter te kleuren totdat we keurig binnen de lijntjes konden kleuren. En inmiddels doet iedereen dat. Ook binnen het werven en selecteren van nieuw personeel. We schrijven een standaardvacaturetekst. En plaatsen hierna een advertentie. En inmiddels een vacature vooral op een vacaturesite. Deze site richt zich op, inderdaad, zo’n beetje iedereen. Wat nu als je eens kiest om op te vallen en anders te werven. En wat als je kiest voor een job board, waar de sollicitant, waar jij naar opzoek bent, wel zit? Zelf bieden wij om die reden op ons eigen jobboard alleen HR vacatures aan.

Naar welke kandidaat ben je op zoek

Het is belangrijk te weten naar wie je op zoek bent. Zo kun je achterhalen hoe je hem of haar gaat benaderen.

  • Waar zoekt de kandidaat?

Komt de kandidaat de vacature tegen? En wat moet je eraan doen om door de juiste persoon gevonden te worden? Op welke social media zit de kandidaat? En hoe zoekt de kandidaat? Dit laatste is niet onbelangrijk om in Google gevonden te worden.

  • Hoe spreek je de kandidaat aan?

Het is belangrijk dat de toon die je kiest, aansluit bij de kandidaten. Het is een keuze om te kiezen voor jargon of simpel en alledaags taalgebruik. Een bekend voorbeeld zijn de vacatureteksten van Coolblue. Ze zeggen dat ze alles doen voor een glimlach. Dan is het mooi dat hun vacatureteksten ook een glimlach oproepen.

  • Kun je eisen laten vallen?

Wat mij opvalt, is dat hier steeds meer naar gekeken wordt. Zo werd een schooldirecteur gezocht zonder onderwijservaring en vrachtwagenchauffeurs zonder groot rijbewijs.

Laat in de werving zien wie je bent

Een beeld zegt meer dan duizend worden en een video zegt meer dan duizend beelden. Je moet weten wie je zoekt en de tekst moet in orde zijn. Veel sollicitanten haken daar namelijk al af. Als je beeld toevoegt, maakt dat je vacature nog krachtiger. Beelden nemen we nu eenmaal makkelijker op dan tekst.

  • Toon wie je bedrijf is. Toon foto’s van de collega’s die er werken en creëer een gevoel bij de organisatie. Dit geldt natuurlijk ook voor de site. Te vaak mist daar beeld van collega’s.
  • Voeg een wervingsvideo toe waarin je de collega’s laat vertellen en de kandidaat laat ervaren hoe het is om werkzaam te zijn bij de organisatie.
  • Wat te denken van een 360 graden video om een indruk te geven van de werkplek?

Vrijblijvend kennis maken als opstap naar solliciteren

Met een actie kun je een organisatie extra in de schijnwerpers zetten en aantrekkelijk maken.

  • Organiseer een open dag . Koppel hier een meet & greet aan met de medewerkers. Kandidaten kunnen dan op een ontspannen manier kennis maken. Desgewenst kunnen ze hun gegevens achterlaten. Als de eerste indruk goed is, kun je namelijk alsnog op een later tijdstip verder praten.
  • Of nodig buitenstaanders uit om deel te nemen aan de vrijmiddagborrel.
  • We lazen ook van een organisatie die geïnteresseerden de gelegenheid gaven rechtstreeks contact te hebben met de uitvoerenden via whatsapp.

Medewerkers werven

Je bent trots op je bedrijf. Trots op je personeel. Je personeel is trots op je bedrijf. Waarom zet je hen dan niet meer in voor je werving? Hoe vaak gebeurd het niet juist dat kandidaten door medewerkers worden aangedragen.  

Maak solliciteren laagdrempelig

Natuurlijk zijn er nog veel meer ideeën om beter te werven. De kern is in het werven aantrekkingskracht te vergroten. En in je tekst drempels weg te halen.

  • Waarom zou je de eis voor een motivatiebrief bijvoorbeeld niet nadrukkelijk achter wegen laten? Doorgaans is het toesturen van een cv relatief gemakkelijk. En is een wijziging voor de kandidaat snel door te voeren. Het schrijven van een brief is al lastiger. Laat die eis voor die brief eens weg. Maak bijvoorbeeld de kwinkslag in de vacaturetekst dat je de motivatiebrief liever bespreekt tijdens een persoonlijk gesprek.
  • Dit gesprek hoeft niet altijd tijdens kantoortijd plaats te vinden. Waarom zou je een potentiële kandidaat in verlegenheid brengen?

Een keer koffie drinken en sparren?

Whatsappen mag ook. Of skypen. Wat jij wilt. Denk jij na het lezen van deze blog ik heb ook nog werving ideeën? Dan komen we graag met je in contact. Of kunnen wij je helpen om een succesvolle wervingscampagne te lanceren? Wij helpen je graag met advies om je vacatures in te kleuren.