Stay gesprek voeren; focus op personeelsbehoud
Waarom is een stay gesprek interessant? Als organisatie heb je er baat bij om goede medewerkers te behouden. De euro’s rollen als het gaat om een wervingscampagne. Het heeft de nodige uren gekost om tot een aanstelling te komen. Na de aanstelling gaat het doorgaans vaak mis. De bureaustoel is gevuld. Alle aandacht gaat uit naar de andere vacatures. Of natuurlijk naar de drukte van alle dag. Een gemiste kans wat ons betreft. Hoog tijd kennis te maken met het stay gesprek. Lees snel verder waarom.
Wat is het doel van het stay gesprek?
Om maar met de deur in huis te vallen. Het doel van het stay gesprek is voorkomen dat goede medewerkers vertrekken. We lazen ergens dat het doel van het stay gesprek hetzelfde is als het exit gesprek: het behouden van personeel. Dat is deels waar. Maar dat een exit gesprek meer is dan dat, kun je lezen in onze eerdere blog. Daarbij leer je bij een exit gesprek achteraf. Dan is het al te laat om de vertrekkende medewerker te behouden. Als je gedurende de loopbaan in gesprek gaat kun je het vertrek mogelijk voorkomen.
Hoe voer je een stay gesprek?
In principe gaat het er om dat je regelmatig de belangrijke open vraag stelt:
Wat heb je nodig om bij mij te blijven werken?
Je kunt er als organisatie voor kiezen deze vraag te integreren in het functioneringsgesprek. Nadeel is dat het traditionele uitgebreidere gesprek vaak hooguit jaarlijks plaats vindt. En dat is te weinig om de medewerker betrokken te houden. Gelukkig komen er steeds meer alternatieven in de plaats van of naast het functioneringsgesprek. Waar het om gaat is de dialoog. En dat daarin deze vraag aan de orde komt. De vraag kan ook in een maandelijks bila of kwartaaloverleg of welke vorm je ook gekozen hebt, gesteld worden. Natuurlijk kun je ook een gesprek apart houden over deze vraag: het stay gesprek. Je legt daarmee het gewicht echt bij het behoud van de medewerker.
Zonder opvolging geen behoud
Uiteraard heeft het weinig zin een gesprek te voeren om een gesprek te voeren. Het staat of valt wel met een vlotte opvolging. Geeft de medewerker aan dat beloftes uit de sollicitatieprocedure niet worden waar gemaakt? Maak ze dan als nog waar. Geeft de medewerkers aan competenties en vaardigheden te willen ontwikkelen, kom hier snel op terug. Is de medewerker niet gelukkig in zijn huidige rol? Ga dan op zoek naar een beter passende rol.
Voordelen voor de organisatie
Met het houden van stay gesprekken kun je ontevredenheid bij je medewerkers voorkomen. Je krijgt inzicht in de knelpunten en daar op inspelen. Daarnaast kun je invloed uitoefenen op het verloopcijfer. Als organisatie heb je er meer dan baat bij om kwaliteit aan je te binden. Het zorgt voor een stabiele bedrijfsvoering en de kosten omtrent de werving lopen terug. Als laatste voelt de medewerker zich gehoord. Voor je het weet heb je er een ambassadeur bij. Daar kan geen reclamecampagne tegenop!
Conclusie
Het is een meerwaarde om met elkaar het gesprek aan te gaan. Het is beter proactief te werken aan personeelsbehoud dan achteraf te repareren. Die ene vraag Wat heb je nodig om bij mij te blijven werken? moet regelmatig aan de orde komen.
We merken dat veel van onze klanten in de regio Dordrecht worstelen met personeelsbehoud. Wil jij ook je medewerkers behouden? En wil je hier graag eens over doorpraten? Voel je vrij om contact met ons op te nemen. We gaan graag met je in gesprek.