Medewerker als ambassadeur

Je medewerker als ambassadeur? Hoe mooi zou dat zijn? Vanuit het HR vakgebied is dit een ideaal scenario. Je kunt als werkgever vacatures gemakkelijker invullen en medewerkers zijn trots en betrokken bij de organisatie. Het is daarom niet gek dat steeds meer organisaties hier de waarde van inzien.

10 Tips die leiden tot medewerkers als ambassadeur

De kernvraag is hoe je het als organisatie voor elkaar krijgt dat je medewerkers positieve verhalen vertellen en delen. Hierbij een aantal tips en tricks.

Werving

Laten we bij het begin beginnen. Het is bij de werving belangrijk te weten wie je zoekt. Andersom is het ook belangrijk dat de sollicitant een goed beeld heeft van jouw organisatie. Wie kunnen dit nu beter geven je eigen medewerkers? Een persoonlijk verhaal in je advertentie of werken bij site is zeker een goede toevoeging. En als de medewerker begint, zorg dan dat die gelijk een goed start maakt. Een goede introductie komt nog wel eens in het geding en dat is zonde.

Beloftes waarmaken

Eenmaal begonnen is het belangrijk waar te maken wat is beloofd. Anders zie je ze binnen de kortste keren teleurgesteld vertrekken. En dat leidt niet tot positieve aanbeveling van nieuwe medewerkers.

Beloon ambassadeurschap

Geef je medewerkers de kans mensen aan te dragen vanuit hun eigen netwerk. Laat ze meedenken over het invullen van vacatures en beloon ze hiervoor. Dit kunnen vacatures zijn die reeds uitstaan. Het kan ook zijn dat dit “stille” vacatures zijn. Als je als organisatie de wens hebt om te groeien kun je op voorhand al anticiperen. Dit is zeker raadzaam als je te maken hebt met schaarste op de arbeidsmarkt.

Gesprek

Geef de medewerkers de aandacht die ze verdienen. Maak tijd voor het Goede gesprek. Wat heeft je medewerker nodig om te blijven?

Medewerkerstevredenheid

Vraag je mensen actief om feedback. Schep een vertrouwde sfeer waarin dit ook kan. En doe daar ook wat mee. Hoe waarderen ze de leiding? is er voldoende ruimte voor ontwikkeling? Wat draagt bij aan hun werkplezier?

Waardeer

Waar gaat de tijd aan op? Aan die paar dingen die niet goed zijn gegaan? Of benadruk je juist wat er wel goed gaat en spreek je waardering uit?

Leiderschap

Uit onderzoek blijkt keer op keer dat de leiding van een bedrijf een belangrijk reden kan zijn om te vertrekken. Of om juist te blijven. Ben jij het vertrouwen waard van je medewerkers?

Vertel je verhaal

Dit heeft alles te maken waar je als organisatie voor staat. Wat zijn je doelstellingen en wat zijn de producten of diensten die je in de markt zet. Zorg ervoor dat dit bij alle lagen van de organisatie helder is. Zo voorkom je dat alleen de directie op de hoogte is van de doelstellingen. Terwijl de lagen daaronder geen idee hebben wat de toekomstvisie is. Een tip hierbij: houdt het simpel. Je kunt alleen een verhaal doorvertellen als je het zelf begrijpt.

Faciliteer

Mond tot mond reclame dat is wat je wilt. Hoe gaaf is het als een medewerker vertelt op een verjaardag dat hij een opleiding mag gaan volgen op kosten van de zaak? Of dat behaalde doelstellingen uitgebreid worden gevierd met een BBQ? Of dat hij na een drukke periode 3 weken op vakantie mocht om de gemaakte overuren op te maken? Een drietal voorbeelden van je medewerker als ambassadeur. Met relatief kleine investeringen creëer je enthousiaste en loyaliteit.

Exit

Bij iedere organisatie is het onvermijdelijk dat je afscheid moet nemen van medewerkers. Bedenk je altijd dat je elkaar weer tegen kunt komen in de rij bij de Albert Heijn. En daarbij kunnen medewerkers die op een goede manier vertrokken zijn, juist een ambassadeur zijn.

Slot

Lijkt het je leuk om na het lezen van de blog verder te sparren? Wacht dan niet langer en neem contact met ons op. Wat ons betreft de eerste stap naar het ambassadeurschap!

Hert en de Ree is een allround HR Adviesbureau uit Dordrecht