Hoe behoud je medewerkers?

Hoe behoud je medewerkers? We hoorden van een directeur van een groeiende organisatie. Hij worstelde met dit thema: “Ik zie zoveel leuke nieuwe mensen binnen komen. De sfeer is goed. Alleen zie ik ze ook weer zo snel vertrekken. Hoe  voorkom ik dat?” Vaak wordt personeel een worst voorgehouden om ze binnen te halen. Doe geen beloften die je niet kunt waarmaken. Maak waar wat je belooft.

Aantrekkelijke werkgever

Veel energie gaat naar de werving van nieuwe medewerkers. Dat moet ook. Het is een uitdaging nieuwe talent te werven. Maar dat niet alleen. Werven is een vak. Het vraagt bepaalde kennis en vaardigheden. En vooral creativiteit.

Steeds meer organisaties zien in dat ze als werkgever een aantrekkelijk merk moeten zijn. Anders krijg je geen sollicitanten. Het is niet alleen meer “Wat heb jij ons bedrijf te bieden”. Maar ook “Wij bieden jou…” En dan volgt er als het goed is, een reeks voordelen om bij de werkgever te komen werken. Beloftes worden gedaan. Of zoals het spreekwoord mooi zegt “een worst wordt voorgehouden”. Alles met het doel te overtuigen bij jou te komen werken.

De één focust zich op een hippe uitstraling. De ander op het communiceren van alle uitjes en extra’s die het personeel geboden wordt. Weer een ander presenteert zich als werkgever die vrijheid biedt. En weer een ander, laat zien door de missie en visie de wereld een beetje beter te willen maken.

Super goed en allemaal nodig. Ook zeker blijven doen. Toch zijn voor het behoud van personeel ook andere zaken nodig.

Over het belang van goed inwerken schreven we al eerder. Als iemand dan eenmaal van start is, zien we dat men toch al snel teleurgesteld is. Beloftes worden niet waargemaakt en waardering ontbreekt in de praktijk. Ook valt de toegezegde ontwikkeling vaak in het water.

Hoe behoud je medewerkers?

Het is in ieder geval duidelijk dat het bij de werving niet ophoud. Eenmaal aangenomen, moet je je beloftes waarmaken en blijven investeren in je personeel.

  1. Beloftes als goede werkgever waar maken

Als je aan de voorkant beloftes doet, moet je die dus in de praktijk ook waarmaken.

  • De functie-inhoud moet in de praktijk matchen met de beloftes uit de vacaturetekst en het sollicitatiegesprek;
  • Als er aangegeven is dat er doorgroeimogelijkheden zijn, coach daar dan ook bewust op en houdt het niet bij een belofte;
  • Als er opleidingsmogelijkheden toegezegd worden, zorg dan dat het in de praktijk geregeld wordt.
  1. Waardevol zijn

Iedereen vindt het fijn om gewaardeerd te worden. Of die persoon nu vanuit zichzelf gemotiveerd is of niet. Een oprecht gegeven compliment is altijd goed. Het is belangrijk te erkennen dat iemand van waarde is voor de organisatie. En dat die medewerker bijdraagt aan de visie van het bedrijf. Benoem de dingen die goed gaan en steek je energie erin die nog beter te laten gaan bij je medewerkers.

  1. Ontwikkelen

Als je mensen aanneemt en toezegt dat ze zich kunnen ontwikkelen, moet je daar ook op in zetten. Niet alleen met opleidingen. Ook een modern competentiemanagementsysteem is belangrijk. Zonder de traditionele beoordelingsgesprekken. Wel met moderne talentontwikkelgesprekken. Waarbij er een gelijkwaardig interactief gesprek mogelijk is over de ontwikkeling van de medewerker.

  1. Medewerkers overvragen / ondervragen

Blijf in gesprek over de loopbaan van de medewerker. Zorg dat je personeel de dingen doet die het best bij hen passen en de meeste energie geven. En neem in de talentontwikkelgesprekken mee hoe het staat met de werklast. Wordt iemand te weinig uitgedaagd of is de werkdruk juist te hoog? Gezien de recente nieuwsberichten dat burn-out een groeiend probleem is, is het zeker belangrijk om ook naar de werkdruk aan de orde te stellen.

Hoe je burn-out en ander verzuim kunt voorkomen, bespreken we in een volgende blog. Want ook een goed verzuimbeleid draagt bij aan het behoud van je medewerkers.

Kortom, op de vraag hoe behoud je medewerkers, zijn veel mogelijke antwoorden te geven. We hebben er hier slechts enkele benoemt. Wil je eens over dit onderwerp doorpraten, neem dan gerust contact op.