Hoe behoud ik mijn personeel?
Hoe behoud ik mijn personeel? In de verkoop maakt men nog wel eens de fout te veel te focussen op nieuwe klanten. Nieuwe klanten werven is aan natuurlijk prima. Alleen is het wel van belang de bestaande klanten voldoende aandacht te blijven geven.
Net zo goed is het belangrijk niet alleen te focussen op het binnenhalen van nieuwe medewerkers. Maar ook om te investeren in medewerkers vast houden. Het vinden en binden van personeel is als een weegschaal. Als je alleen investeert in werven, verdwijnen medewerkers via de achterdeur. Je moet continu opzoek naar de ideale balans.
Hoe behoud ik mijn personeel? Preventie
Om medewerkers te behouden worden er keuzebudgetten ingezet, vrijdagmiddagborrels georganiseerd en kantoren hipper dan hip ingericht. Het “pretpakket” lijkt geen grenzen te kennen.
Het is goed om hier aandacht voor te hebben en de werkgever is zich er bewust van dat jezelf onderscheiden van wezenlijk belang is om medewerkers te behouden. Maar buiten dat is er meer nodig. Laatst schreven we over het belang van de intro en de toevoegde waarde hiervan. Het loopbaangesprek is van waarde om erachter te komen of iemand nog op de juiste plek zit. Aan de hand van dit gesprek kom je er achter of er voldoende uitdaging zit in het takenpakket. De belangrijkste vraag is of hij of zij energie krijgt van de werkzaamheden?
Een andere vraag is hoe je omgaat met een medewerker die niet (goed) functioneert of verzuimt? Ook op dit vlak kun je jezelf als organisatie onderscheiden. Dit in aanvulling op de personeelsfeestjes en opleidingsbudgetten. Het is immers belangrijk dat de sfeer goed is en iemand handvatten heeft om zijn werk goed te doen. Dat werkt preventief.
De uitspraak “voorkomen is beter dan genezen” kennen we allemaal. Op preventief vlak is er nog meer winst te behalen. Laten we beginnen met de werkomgeving. Is er bijvoorbeeld veel geluid of hoor je met regelmaat klachten over een slechte werkplek op kantoor? Wacht niet langer en doe er wat aan. Bewegen medewerkers weinig? Stimuleer bijvoorbeeld een wandeling in de pauzes en zet de printer op een centrale plaats (scheelt ook veel fijnstof). Heeft de kantooromgeving iets weg van een zwart-wit film? Zorg voor kleur en bel het tuincentrum voor meer groen. Je kunt hier zelfs een teamactiviteit maken. Want hoe leuk is het om als collega’s mee te mogen denken en beslissen over een nieuwe inrichting. Zo creëer je eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel.
Maar wat doe je als het eenmaal zo ver is? Hoe ga je dan om met verzuim?
De manier van hoe je hiermee omgaat is positieve of negatieve reclame voor de organisatie. Tips als het gaat om het voeren van een verzuimgesprek hebben we eerder besproken.
Een goed verzuimbeleid als middel tot behoud van je medewerkers
Nu nog iets meer over een goed verzuimbeleid. Als eerste hebben we de verzuimmelding. Een medewerker neemt contact op om aan te geven dat hij of zij niet in staat is om te komen werken. De manier waarop dit gaat is al cruciaal. Het kan toch niet zo zijn dat dit via een Whatsapp bericht gebeurd? Persoonlijk contact zorgt voor een “drempel” voor de medewerker om te verzuimen, maar ook helderheid over praktische zaken als vervanging en vervolgcontact. Een tip hierbij is een verzuimprotocol op te stellen, zodat de verwachtingen helder zijn.
Ondanks alle inspanningen om verzuim te voorkomen, kan het zijn dat een medewerker zich afmeldt. Dan komt het aan op de begeleiding. En het stellen van de juiste vragen en vast laten stellen van de juiste inzetbaarheid.
Laten we voorop stellen dat de medewerker als eerste zelf verantwoordelijk is voor zijn / haar afwezigheid. Als bedrijf ben je echter medeverantwoordelijk. De vraag is hoe je die juist vorm geeft.
Daarnaast is het zaak om te kijken of eerder meldingen van gelijke aard hebt binnengekregen. Is er een patroon? Dan heb je werk te doen aan de preventieve kant.
Maar alles valt of staat met de juiste begeleiding. Ook hiermee kun je jezelf als organisatie onderscheiden. Lukt het een medewerker vanwege zijn leeftijd niet meer om de gewenste fysieke inspanningen te leveren? Denk dan actief mee over een passende/zittende oplossing. Je hebt er dan gegarandeerd een ambassadeur bijgekregen. Je medewerker zal hier enthousiast over vertellen op een verjaardag en daar kan geen reclamecampagne tegenop.
Wat doe jij aan duurzame inzetbaarheid? Hoe ga je om met een ziekmelding? En wat doe je aan de preventieve kant?
Ziekte kan iedereen overkomen. De vraag is alleen hoe je hier als organisatie mee omgaat? Heb je te maken met een hoog verzuimcijfer of wil je een keer klankborden? Lees dan hier wat we voor je kunnen betekenen of neem snel vrijblijvend contact op.