Functioneringsgesprek voeren of afvoeren
Zijn functioneringsgesprekken nog nuttig als instrument? Binnen de huidige arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden. Om een zoektocht te voorkomen, is het van belang te zorgen dat goed personeel blijft. Eén van de instrumenten om je medewerkers te laten floreren en zich gewaardeerd te weten is het functioneringsgesprek.
Functioneringsgesprek beoordeeld
De vraag is of dit de jaarlijkse functioneringsgesprekken moeten zijn of dat je hier een streep doorzet. En je op zoek gaat naar een alternatief. Enerzijds worden de signalen om te stoppen met het traditionele gesprek steeds hardnekkiger. Menig HR Manager of ondernemer overweegt of de huidige gesprekscyclus nog werkt. Anderzijds hoorden we van een CEO van een grote IT organisatie dat ze de gesprekken weer opnieuw ingevoerd hebben.
Nut gesprek
Vooropgesteld horen we niemand de noodzaak van het gesprek tussen werkgever en werknemer ontkennen. De discussie gaat met name over de frequentie, de inhoud, het doel, het gebrek aan dialoog tijdens het gesprek en gebrek aan kwaliteit om het gesprek te voeren.
Verbeteren gesprekken
Een aanvulling op het bespreken van de prestaties is uitvragen en luisteren naar de ambities van de medewerkers. En focussen op wat goed gaat en hoe dat verder versterkt kan worden. Als je met enige regelmaat aan tafel zit met je medewerker voelt hij of zij zich gehoord.
Het neemt niet weg dat als een voorval plaatsvind wat niet door de beugel kan je dit direct aankaart. Wacht dan niet op het geplande functioneringsgesprek (of als je het anders wilt noemen evaluatiegesprek of voortgangsgesprek) en maak dit direct bespreekbaar.
Ook kan het interessant zijn om te kijken naar softwaretools om het proces te verbeteren. Er zijn mooie tools beschikbaar om feedback te verzamelen van collega’s. Maar andersom geld het ook. Er zijn ook mooie tools om feedback te ontvangen over je organisatie. Waar het om gaat is de dialoog. Het eenrichtingverkeer waarin de medewerker uitsluitend wordt beoordeeld, is lang verleden tijd.
Wil je een keer sparren over je huidige systeem? Of handvatten krijgen hoe je een gesprek moet voeren, neem dan contact op. Wij staan je graag te woord en denken vrijblijvend met je mee over wat past bij jou organisatie.